جلوگیری از زوال عقل افراد مبتلا به دیابت با یک سبک زندگی سالم

5 نوامبر 2021- آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند از ابتلای خود به زوال عقل پیشگیری کنند؟ تئوری های در مورد آنچه ممکن است به پیشگیری از زوال عقل کمک کند ( مانند حل پازل، خوردن ماهی، نوشیدن آب میوه و/یا قهوه، شروع به رقصیدن، مدیتیشن، یادگیری زبان جدید و غیره) وجود دارد، اما، متأسفانه، به دلیل دشوار بودن تحقیقات برای پشتیبانی از آنها، مطالعات زیادی بر روی آنها انجام نشده است، برای مثال، انتخاب یک گروه بزرگ از افراد 50 ساله، و تقسیم آن به دو نیمه، که یک گروه جدول کلمات متقاطع را روزانه حل کنند در حالی که گروه دیگر این کار را انجام ندهد، و سپس 30 سال انتظار برای نتایج آنها در مورد زوال عقل، غیر عملی است. با این حال، اکنون، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک سبک زندگی سالم که عوامل خطر را به حداقل می رساند، واقعا می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا از زوال عقل جلوگیری کنند. این گزارش در مجلهDiabetes Care منتشر شده است.

محققان داده های خود را از آنچه به عنوان مطالعه ی بانک زیستی بریتانیا شناخته می شود، استخراج کردند. مطالعه بانک زیستی بریتانیا، در سال 2006 راه اندازی شد و یک پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی بزرگ است که حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامتی نیم میلیون فرد 40 تا 69 ساله است که در بریتانیا زندگی می کنند. از شرکت‌کنندگان به طور منظم نمونه‌های خون، ادرار و بزاق و همچنین اطلاعات مربوط به شیوه زندگی جمع آوری می شود تا تحلیلگران در مورد بیماری آنها و درک نحوه برخورد آنها با بیماری اطلاعاتی کسب می‌کنند. این پایگاه داده برای استفاده ی محققان واجد شرایط از سراسر جهان قابل دسترسی است.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر توماس ون اسلوتن، از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت در هلند، داده‌های 10633 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 77193 فرد کنترل که به دیابت مبتلا نبودند را با هدف صریح بررسی رابطه ی بین دیابت و زوال عقل از این پایگاه داده، جمع‌آوری کردند. دکتر ون اسلوتن گفت: اثر مدیریت فعلی دیابت نوع 2 بر خطر زوال عقل در سالهای بعد به طور کامل درک نشده است. بنابراین ما می‌خواستیم بررسی کنیم که تا چه حد می‌توان با هدف قرار دادن عوامل خطر متعدد از بروز زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت پیشگیری کرد. میانگین زمان پیگیری 9 سال بود که پس از آن 1.4 درصد از افراد مبتلا به دیابت و تنها 0.5 درصد از گروه کنترل مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند. تغییرات مغزی افراد با استفاده از اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و استفاده از آزمون‌های حافظه و تستهای واکنش اندازه‌گیری شد.

هفت عامل مهم خطر زوال عقل

محققان هفت عامل خطر را به طور خاص شناسایی کردند که شامل سیگار کشیدن، سطح HbA1c، فشار خون، شاخص توده بدنی( یا BMI به عنوان معیار چاقی)، فعالیت بدنی، رژیم غذایی، و آلبومینوری (نشانه ای از بیماری کلیوی) بود. محققان نقش احتمالی کلسترول را در نظر نگرفتند، زیرا نتایج تحقیقات در این زمینه "ناسازگار" بود.

سپس آنها دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت که 5 تا 7 مورد از این عوامل خطر را در محدوده هدف توصیه شده نگه می‌دارند، بیشتر از گروه کنترل نیست، با این که افراد دیابتی به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند. به عبارت دیگر در میان افراد مبتلا به دیابت، "خطر زوال عقل اضافی با کنترل تعداد بیشتری از عوامل خطر در محدوده ی هدف، قدم به قدم کاهش می یابد." محققان همچنین گزارش دادند که "تفاوت در سرعت پردازش، عملکرد اجرایی، و حجم مغز به تدریج برای افرادی که تعداد بیشتری از عوامل خطر خود را در محدوده ی هدف نگه داشته اند، کمتر بود." به عبارت دیگر، احتمال ابتلا به زوال عقل برای فردی با چهار عامل خطر در محدوده ی هدف، بسیار کمتر از فردی با صفر تا سه عامل خطر در محدوده ی هدف، است. دکتر ون اسلوتن اظهار داشت که تغییرات فیزیکی که با زوال عقل مرتبط با دیابت همراه است، احتمالاً نتیجه چندین علت است و از جمله ی این دلایل می‌توان به بیماری عروق بزرگ، اختلال عملکرد میکروواسکولار و تخریب عصبی اشاره کرد.

به گفته ی محققان، نتایج مطالعه آنها اهمیت "راهبردهای درمان فاکتورهای خطر چند عاملی در دیابت" را نشان می دهد، آنها به پزشکان توصیه نمودند که "عادات سالم را در بین بیماران خود ترویج کنند." عوامل مشخصی که باید مورد هدف قرار گیرند، عبارت بودند از:

·         هموگلوبینA1c  زیر 7 درصد

·        فشار خون زیر 80 بر روی 130 میلی متر جیوه

·        نمایه ی توده ی بدنیبین 20تا کمتر از 25

·        عدم وجود آلبومینوری

·        انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی «متوسط ​​تا شدید» در هفته

·        پیروی از یک رژیم غذایی سالم

·        نکشیدن سیگار

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/05/warding-off-dementia-with-a-healthy-lifestyle/